Hoe Storytelling jouw succes als ondernemer enorm vergroot
arrow_drop_up arrow_drop_down
19 maart 2019 

Hoe Storytelling jouw succes als ondernemer enorm vergroot

Tegenwoordig hoor je steeds meer mensen praten over storytelling en het belang hiervan.

Dit is natuurlijk niet zomaar, hier zit dan ook een duidelijke reden achter.

 

Als je even teruggaat naar jouw jeugd en je denkt terug aan de vele tekenfilms of televisieprogramma’s die je hebt gezien, dan is het opvallend dat er altijd wel een aantal bijzitten die je nog steeds (na al die jaren) zo naar boven kan halen.

Je hoeft er maar even aan terug te denken en het hele verhaal daagt op en je waarschijnlijk heb je zelfs veel meer onthouden dan dat je je ooit had kunnen voorstellen.

 

Maar hoe komt dit toch?

 

Denk maar eens terug aan een aantal bekende films, welke bij de meeste mensen wel bekend zijn, zoals bijvoorbeeld:

  • The Lion King
  • Aladin
  • Beauty and the Beast
  • Titanic
  • Pirates of the Carribean
  • Home alone

 

Hoogstwaarschijnlijk zal je er hier wel één of meerdere films van kennen en als je hier nu geheel onverwachts een aantal examenvragen over zou krijgen, dan zou je waarschijnlijk nog een voldoende halen ook.

 

Denk bijvoorbeeld eens na over de volgende vragen:

  • Wie waren de hoofdpersonen?
  • Waar ging het verhaal over?
  • Wat was het probleem uit de film?
  • Welke momenten gebeurde er iets verschrikkelijks en wat was dat?
  • Hoe heeft de hoofdpersoon zich hieruit weten te redden?

 

Dit zijn zomaar wat vragen, waar je, als je hier even over nadenkt, hoogstwaarschijnlijk wel een goed antwoord op zal weten te geven. Als je je nu bedenkt dat het misschien wel jaren geleden is, dat je deze film(s) hebt gezien, dan is dit fascinerend.

Het betekent namelijk dat het verhaal zó goed in elkaar steekt, dat het zelfs na jaren nóg steeds bij mensen in het geheugen gegrift staat.

 

 

Want wat nou als jij ervoor kan zorgen dat het verhaal om jouw product of dienst nét zo’n verhaal wordt, wat blijft hangen als bijvoorbeeld één van bovenstaande films? Als dát je lukt, dan heb je een product of dienst wat voor jou werkt, in plaatst van dat jij altijd maar voor jouw product of dienst zal moeten blijven werken.

 

Waar veel ondernemers kansen laten liggen, is bij het schrijven en verkondigen van een goed verhaal, waardoor het voor de doelgroep mogelijk wordt om zich hierin te herkennen. Deze herkenning is nodig voor het creëren van een connectie en vanuit een connectie wordt het mogelijk om jouw product of dienst goed aan te bieden.

 

Hoe staat op dit moment met jouw verhaal? Is het voor jouw doelgroep duidelijk wat jij doet en tegelijkertijd ook waarom jij dit doet? Veel ondernemers staren zich blind op de voordelen van hun product of dienst, maar vergeten dat verkopen om een gevoel gaat.

Het bedenken en schrijven een goed verhaal zal hieraan bijdragen en zorgt ervoor dat je in het hoofd van jouw (potentiële) klant blijft hangen, waardoor je én duidelijker bent voor jouw klant én meer zal gaan verkopen.

 

[voor meer informatie over de perfecte story kijk op: https://maximaleinvloed.nl/storymodel/]

Over de schrijver
Reactie plaatsen

mmm...cookies