Hoe word ik een succesvol coach?
arrow_drop_up arrow_drop_down
25 februari 2019 

Hoe word ik een succesvol coach?

Hoe word ik een succesvol coach?

Dit is een veelgestelde vraag die nog steeds dagelijks door het hoofd schiet van de vele coaches, die ondanks hun kennis en kunde het juiste pad binnen dat enorme bos proberen te vinden.

Waarom is het toch zo lastig voor veel coaches om zich succesvol te onderscheiden? En misschien een interessantere vraag; waarom wil iedereen tegenwoordig toch zo graag coach worden?!

Als we kijken naar de natuur van de mens, dan is het antwoord op deze laatste vraag eigenlijk best logisch. Wij zijn namelijk van nature sociale wezens en staan graag voor elkaar klaar. Los van het feit dat steeds meer mensen zich met elkaar vergelijken en zich meten aan anderen, willen we ook graag het beste voor elkaar.

Nu we zien dat er om ons heen steeds meer problemen ontstaan op zowel mentaal als fysiek vlak, zien veel ‘coaches in opleiding’ hun kans schoon om de mouwen op te stropen en aan het werk te gaan. “We worden als het ware geroepen om te helpen” zei laatst een coach in opleiding tegen mij in een eerste sessie, waarbij we de juiste richting bepaalde voor een succesvolle start.

Interessant, want als er werkelijk iets wordt ‘aangeraakt’ bij ons, waardoor we willen helpen als we mensen in nood zien, dan zijn er een aantal zaken van essentieel belang om eens nader onder de loep te nemen.

 

Wanneer kun je je eigenlijk een coach noemen?

Nu we weten dat het in onze natuur zit om anderen te willen helpen, helemaal als ze in nood zijn, is het wellicht een goed moment om eens te onderzoeken wat dan precies het verschil is tussen een coach en iemand die gewoon wil helpen.

Het interessante is namelijk, dat deze twee ‘helpers’ vaak nauwelijks te onderscheiden zijn en dát is een groot probleem als je het mij vraagt.

“Maar waarom dan precies? Helpen is toch goed?!” zou je je nu kunnen afvragen.

En dit is nu precies waarom er steeds meer coaches verschijnen in Nederland, maar er tegelijkertijd ook meer problemen bij komen.

‘Helpen’ is namelijk niet altijd helpen, want hoe goed de bedoelingen ook kunnen zijn, als je niet goed weet hoe ons brein werkt, dan kun je onbedoeld toch behoorlijke schade aanrichten.

 

 

Coachen is een vak, waarbij het belangrijk is dat je over bepaalde vaardigheden beschikt, welke jou in staat stellen om het daadwerkelijke probleem boven tafel te halen, waardoor je vervolgens doelgericht kunt gaan helpen.
Indien je deze volgorde omdraait, waarbij je dus gaat ‘helpen’, alvorens je het daadwerkelijke probleem duidelijk hebt, dan is het net als schieten met hagel en kan het zijn dat je een keer raak schiet, waarbij je de ander helpt, maar is de kans veel groter dat je mis schiet, waardoor het probleem alleen maar erger wordt.

Dit zogeheten ‘schieten met hagel’, gebeurt tegenwoordig zo vaak, dat het algemene positieve beeld van een coach, langzamerhand begint te veranderen en dat is zorgwekkend.

De titel ‘coach’ lijkt door de vele uiteenlopende resultaten van tegenwoordig, dan ook steeds minder waard te worden en dit maakt de zoektocht voor mensen die hulp nodig hebben alleen maar lastiger.

Het wordt dan ook steeds belangrijker dat coaches zich gaan specialiseren en meer met ‘scherp’ gaan schieten in plaats van met hagel, want alleen op deze manier kunnen we dit beeld weer positief gaan veranderen.

Het is dus belangrijk dat een coach goed nadenkt over zijn of haar expertise en hetgeen daadwerkelijk waargemaakt kan worden, zodat men vooraf goed weet wat ze aan deze specifieke coach hebben en de resultaten hierdoor ook zullen verbeteren.

Enerzijds weet de cliënt namelijk wat ze aan de coach kunnen hebben, maar omgekeerd is dit natuurlijk ook het geval, wat voor beide duidelijkheid schept en sneller naar een beter resultaat zal leiden.

 

De voordelen van een expertise

Zodra je als coach een niche opzoekt en je je gaat richten op een specifieke doelgroep, dan heeft dit vele voordelen.
Ondanks dat het lijkt alsof je jouw doelgroep kleiner maakt, door een bepaalde groep uit te sluiten, doe je dit niet.

Het gevaar van coaching is namelijk al snel dat ieder probleem als target wordt gezien, waardoor het verleidelijk wordt om iedere uitdaging aan te gaan, met als resultaat dat er al snel met hagel wordt geschoten.

Logisch ook, want als je niet met een duidelijke expertise werkt, dan weet men ook niet waarom ze precies bij jou moeten zijn voor hun specifieke probleem.

Het gevaar van ‘alles maar willen aanpakken’, is niet alleen dat men niet weet wat ze precies aan jou hebben en dat de resultaten hieronder zullen lijden, maar er is nog een prijs die je zal moeten betalen, waar slechts weinig coaches zich bewust van zijn.

Deze prijs wordt al snel duidelijk als je gaat adverteren en je jouw naamsbekendheid wil gaan vergroten. Schieten met hagel in een markt waar veel dezelfde aanbieders zijn, kan namelijk al snel een dure grap worden, met weinig resultaat.

Het loont dus enorm om het jezelf en anderen makkelijk te maken en een duidelijke expertise uit te kiezen, welke je vervolgens effectief kan meenemen in jouw marketingstrategie.

Een ander bijkomend voordeel is, dat je én steeds beter wordt in jouw vak (je richt je uitsluitend op jouw expertise) én dat je niet continue allerlei verschillende trainingen hoeft te volgen, om al jouw ‘concurrenten’ te kunnen bijbenen.

Hoe weet ik wat mijn expertise is?

Het vinden van een expertise komt vaak met de tijd. Eerst is het belangrijk dat je ervaring in de praktijk opdoet, om vervolgens te kunnen bepalen welke gesprekken je gemakkelijk afgingen en waar je goed in bent.
Om als coach goed te blijven functioneren en je passie te behouden, is het belangrijk dat je je bezighoudt met onderwerpen waar je affiniteit mee hebt en welke jou goed liggen.

Een persoonlijke ervaring helpt hierbij, maar is niet per se een vereiste om jouw cliënten goed te kunnen helpen.

Indien je merkt dat jouw sessies je te veel energie kosten, bedenk dan goed bij jezelf of dit het onderwerp is waar jij je mee bezig wil houden?

Ook is het goed om jezelf de vraag te stellen met welk onderwerp je gemakkelijk vijf jaar bezig zou kunnen zijn, zonder dat het je zal gaan vermoeien?

 

Valkuilen en gevaren

Omdat het tegenwoordig zo gemakkelijk lijkt te zijn om coach te worden, zie je dan ook steeds meer mensen voor deze richting kiezen en vaak zonder hier van tevoren al te goed over na te denken.

Echter, omdat je als coach niet veel meer nodig lijkt te hebben dan een goede babbel, wat inzicht en een luisterend oor, wil dit nog niet zeggen dat het gemakkelijk is om dit beroep ook succesvol uit te oefenen.

Zo stappen steeds meer coaches in de verschillende valkuilen die bij de start van een eigen coaching-praktijk vaak nauwelijks tot niet zijn in te schatten.

Ook het hebben van een succesvolle structuur blijkt voor veel coaches nog een hele uitdaging, want hoe kom je er nu precies achter wat het daadwerkelijke probleem is van jouw cliënt? En welk traject past het beste bij jouw strategie? En hoe zorg je ervoor dat je ruim voldoende klanten aantrekt?

Het zijn belangrijke vragen om over na te denken, welke jouw kans op slagen als coach enorm zullen vergroten.


De ultieme start voor een succesvolle carrière

Iedere coach zal vroeg of laat te maken krijgen met obstakels. Om een succesvolle carrière op te bouwen, is het nu eenmaal vallen en opstaan, zoals dit bij iedere ondernemer het geval is.

Echter, er bestaan verschillende manieren om deze obstakels aan te zien komen, waardoor jij hier zelf niet ‘tegenaan’ hoeft te lopen of ‘in hoeft te trappen’, maar je deze kan ‘ontwijken’, zodat je jezelf enorm veel tijd, energie en geld kan besparen.

Een belangrijke tip welke hieraan bijdraagt is, om altijd te luisteren naar degene die dáár zijn waar jij wil komen.

Vaak als je met iets nieuws start, krijg je allerlei goedbedoelde adviezen van mensen uit jouw omgeving, maar vaak zijn dit adviezen van mensen die niet hetzelfde pad bewandelen of hier geen ervaring in hebben.

Om jezelf veel ellende te besparen, doe je er goed aan om je te omringen met degene die jou verder kunnen helpen met de groei en opstart van jouw bedrijf.

Kies jouw omgeving dus zorgvuldig uit en zorg dat je gestimuleerd en geholpen wordt, zodat jij een succesvol coach kan worden en de levens van vele mensen kan gaan verrijken…

Heb je behoefte aan een vliegende (door)start en droom jij ook van een succesvolle coaching-praktijk?

Kijk dan vooral eens op Ready 2 Grow en plan een gratis intakegesprek, zodat je geholpen kan worden met de belangrijkste stappen voor een succesvolle start.

 

 

 

 

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen

mmm...cookies