Meer klanten en meer vrijheid als ondernemer
arrow_drop_up arrow_drop_down
28 januari 2019 

Meer klanten en meer vrijheid als ondernemer

Het is de wens van iedere startende ondernemer… meer klanten!

Maar is dit ook een blijvende wens van iedere ondernemer?

 

Afhankelijk van jouw business, kan het interessant zijn om continue nieuwe klanten erbij te krijgen, zeker als deze je een leuke boterham extra opleveren. Echter, niet iedere ondernemer richt zich op een continue stroom van klanten, omdat dit ook een keerzijde kan hebben…

 

Meer vrijheid, meer tijd en meer genieten, dát is wat je anno 2019 steeds vaker voorbij hoort komen, als het gaat om de ultieme wens van veel ondernemers. Het fascinerende is, dat meer geld verdienen niet per se terug te vinden is in dit rijtje. In veel gevallen is het natuurlijk zo dat extra geld voor extra mogelijkheden zorgt, maar leiden deze mogelijkheden wel naar extra vrijheid, tijd en meer geluksmomenten?

Om hier antwoord op te kunnen geven, is het belangrijk om de consequenties in kaart te brengen van het verkrijgen van meer klanten. Zoals eerder aangegeven, is het per business verschillend wat de impact is van het verkrijgen van meer klanten. De ene ondernemer springt een gat in de lucht als er meer klanten aankloppen, waar bij de andere ondernemer de druppels zweet over het voorhoofd beginnen te lopen.

Hoe komt dit precies?

Dit heeft te maken met de verschillende businessmodellen die er gehanteerd worden, want meer klanten, hoeft niet per definitie meer vrijheid, meer geluk en meer tijd op te leveren. Veel ondernemers gaan vaak zo enthousiast van start, dat ze vergeten om eerst goed na te denken over hun toekomst en de bijkomstigheden van een succesvolle business.

 

Zo kan het behoorlijk verkeerd aflopen als je als ondernemer zo hard groeit, dat de stroom van klanten groter is, dan de capaciteit om deze klanten op te vangen. Voor veel ondernemers kan dit zelfs fataal aflopen, simpelweg omdat er niet goed is nagedacht over het opschalen van de business, op het moment dat dit nodig zou zijn.

 

Opschalen op het juiste moment

Met het opschalen van een business wordt dan ook bedoeld dat je in staat bent jouw onderneming in alle opzichten mee te laten groeien, zodra er meer klanten komen en er uitbreiding vereist is om dit op te kunnen vangen.

 

Dit zijn zaken waar je als ondernemer van tevoren over na moet denken, vandaar dat het zeker aan te raden is, om een duidelijk doel te stellen voor jezelf, zodat je én weet waar je naar toe wil groeien én weet hoe je kunt anticiperen op deze gewenste groei.

 

Indien je van tevoren precies weet waar je naar toe wil en wat je daarvoor nodig hebt, dan zal je op tijd kunnen schakelen en de juiste stappen kunnen ondernemen en dit zal je direct een hoop rust en vertrouwen geven. Misschien is het namelijk belangrijk om extra personeel aan te nemen om de hoeveel klanten op te kunnen vangen, of extra voorraden aan te leggen, of meer aanwezig te zijn op de werkvloer of op jouw social media kanalen. Het zijn allemaal zaken waarover je moet nadenken, als je niet verrast wil worden door een plotselinge stroom van extra klanten. Zeker als het jouw doel is om juist meer vrijheid, meer tijd en meer geluksmomenten te creëren voor jezelf.

 

Op een prettige manier groeien als ondernemer

Hoe kun je voorkomen dat ongewenst wordt verrast door dátgene wat juist zo gewenst leek te zijn, namelijk meer klanten?

Heel simpel, namelijk door jezelf de vragen te stellen: “Als ik op dit moment meer verkopen zou doen, geeft dit me dan meer vrijheid of ontneemt me dit dan juist vrijheid?”

 

Door deze vraag te beantwoorden, kom je erachter of jouw business voor jou werkt, of dat jij juist voor jouw business moet blijven werken. Een belangrijke vraag om jezelf dus te stellen als ondernemer, zeker als je van plan bent om niet je hele leven hetzelfde te blijven doen.

 

De beste start voor een fantastisch einde

Gelukkig maakt het niet zoveel uit waar je nu precies staat met jouw onderneming en kun je op vrijwel ieder moment bijsturen. Soms heeft een koerswijziging iets langer de tijd nodig, omdat er nu eenmaal meer consequenties aan vasthangen, maar bijsturen kan altijd, zolang je maar voor ogen hebt welke kant je precies op wil.

 

Het advies is dan ook om zo vroeg mogelijk te bepalen waar je op termijn wil staat met jouw bedrijf en wat voor jou belangrijk is om te hebben, doen, voelen en ervaren. Om hierachter te komen kun je de volgende vragen aan jezelf stellen:

 

Vraag #1

Waar wil ik over 5 jaar staan met mijn bedrijf?

Vraag #2

Wat moet ik hiervoor doen om dit doel te realiseren?

Vraag #3

Wat gebeurt er als ik op dit moment 2x zoveel klanten zou hebben? Levert dit me dan juist meer vrijheid op of ontneemt me dit juist vrijheid?

 

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen

mmm...cookies